Blog

Leerbehoeften en technologie; op naar het ‘Netflix-model’?

Door:Huub Dekkers | Gepubliceerd op 22 februari 2019 | Aantal reacties: 1

Leerbehoeften en technologie; op naar het ‘Netflix-model’?

Binnenkort verschijn het tweede artikel op Scienceguide.nl waarin we samen met een aantal bestuurders uit het hbo (Fokke Aukema -politieacademie, Henk Hagoort -Windesheim en Dick Schweitzer –Saxion deeltijd) nadenken over wat het betekent om flexibel onderwijs te organiseren waarbij de student klant en tegelijkertijd ook partner is. Als klant verwacht hij service en persoonlijke dienstverlening. Als partner ontwerpt de student samen met de opleider een persoonlijke leerroute op basis van zijn wensen en (leer)behoeftes.

Een interessante voorspelling die we in het artikel maken, is dat we verwachten dat, door middel van technologie, de leerbehoeftes en leervoorkeuren van studenten steeds beter in beeld kunnen worden gebracht. Door het verzamelen van data tijdens het leren maar ook op het werk, zijn algoritmen steeds beter in staat om een zeer gepersonaliseerde leerbehoefte van iemand in kaart te brengen.

Het Netflix-model

Vergelijk het met een dienst als Netflix; door nauwkeurig je kijkgedrag te analyseren, weet de dienst steeds beter wat je wilt zien. Op basis van deze kennis kunnen ze een steeds betere selectie maken van series en films die je zullen interesseren. Ze zijn zelfs in staat om series en films te maken op basis van de algoritmen zodat nieuw materiaal nauw overeenkomt met specifieke doelgroepen.

Gelijksoortige technologie zal steeds meer worden gebruikt binnen professionele organisaties om steeds beter te weten op welke gebieden een medewerker zichzelf moet ontwikkelen om relevant te blijven voor de organisatie. Maar ook om duurzaam inzetbaar te kunnen blijven op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Mensen zullen in dit kader hun ambities qua carrière kunnen aangeven op een platform dat vervolgens nauwkeurig kan adviseren over de benodigde kennis en vaardigheden om hun doel te kunnen bereiken. En welke scholing het meest geschikt om dit leerplan te faciliteren.

Welke leermethode past bij mij?

Niet alleen de inhoud van het leren wordt met behulp van kunstmatige intelligentie steeds beter geïdentificeerd, ook de manier waarop individuele mensen het beste leren wordt steeds preciezer bepaald. Gekoppeld aan persoonlijke voorkeuren wordt het mogelijk om steeds te bepalen welke leermethode het beste kan worden gebruikt voor het realiseren van een bepaalde leerdoelstelling. Misschien via een virtual reality training of via dagelijkse korte berichten en instructies? Een klassieke collegecyclus of een online training? Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en er zullen, naarmate er meer data wordt verzameld en er betere algoritmen worden ontwikkeld, steeds betere methoden worden ontwikkeld.

Internationaal netwerk

Het platform dat het beste in staat is om dit soort informatie voor haar gebruikers te ontsluiten, zal uiteindelijk een dominante positie krijgen. Want hoe meer gebruikers hun data delen, hoe beter het platform is. Dit impliceert dat het zeer goed mogelijk is dat er een internationaal netwerk ontstaat dat de basis gaat vormen voor ons onderwijs. Misschien is dit nog een vergezicht, maar gezien de steeds grotere vraag van het bedrijfsleven naar mensen met de juiste kennis en vaardigheden, zou het wel eens een stuk sneller kunnen gaan dan we ons nu kunnen voorstellen.

Tot die tijd zullen opleidingen zo goed mogelijk zelf in kaart moeten brengen wat de behoefte is van de student wat het beste bij hem of haar past. Door een goede persoonlijke benadering en met behulp van wat statistiek kom je hierin vandaag de dag ook al een heel eind. Door dit echt goed in te richten en uit te voeren, kunnen onderwijsorganisaties zich voorbereiden op het onderwijs van de toekomst en een belangrijke stap maken om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Hoe? Dat leggen we graag uit in ons volgende artikel op Scienceguide.nl.

Plaats hier uw reactie

Reactie:
Naam*
E-mailadres*

Overzicht reacties

Gepost: 22 februari 2019 | Gepost door: Emma de Rijk
Wat is het plan? Ik stel me voor hoe het gepresenteerde idee er voor mij uitziet. Het gaat helemaal vanzelf dat het beeld van 'de student' verandert in een voorstelling van 'de lerende mens'. Een persoon gekoppeld aan een gigantische database. Die van geboorte tot graf is ingelogd en steeds een computerstem hoort die de meest voor de hand liggende keuzes noemt, misschien bijgestaan door een afbeelding. Ik ga even in het gras liggen mijmeren over dit beeld. Onze korte trajecten op het mbo gaan in een flits voorbij, zouden deze studenten dan dit volgsysteem moeten missen? In de langere trajecten ben ik blij als studenten kunnen proeven aan de realiteit tijdens stage. Ik zou ze niet willen belasten met een extra inlog. En privacy is zo belangrijk, hoe gaat dat? Ik wil niet alles weten van mijn studenten. Als ik ze zie, zie ik al zo veel! Kortom, ik kan het nut van bovenstaand idee nog niet helemaal volgen..
 | 1 |  >
Zoeken

Socialize met CINOP