Bij CINOP zien wij dat flexibel onderwijs een actueel
thema is bij onderwijsinstellingen. De reden is duidelijk: een steeds groter
wordende diversiteit van doelgroepen en de nationale ambities op het gebied van
een Leven Lang Ontwikkelen. Helaas staat inclusief onderwijs nog niet bij elke
onderwijsinstelling hoog op de bestuursagenda. En dat is een gemiste kans.
Inclusief onderwijs is
onderwijs waaraan zoveel mogelijk verschillende studenten kunnen meedoen en waarin
uitzonderingen voor studenten met een ondersteuningsvraag steeds minder nodig
zijn. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer tien procent van de studenten in het
mbo en hoger onderwijs hinder ondervindt van een functiebeperking tijdens hun
studie. Het gaat dan niet alleen om studenten met een fysieke beperking. Ook
studenten met ADHD, dyslexie, een depressie of een chronische ziekte hebben een
extra ondersteuningsvraag. Ook jonge ouders of studenten met een mantelzorgtaak
kunnen niet altijd deelnemen aan het standaard aangeboden onderwijs.
Flexibel èn inclusief
Flexibel onderwijs biedt
verschillende mogelijkheden in het wat, waar, wanneer en hoe er geleerd wordt.
Daar is zowel behoefte aan bij de werkende volwassene als bij de jongere
student. Ook de student met een ondersteuningsvraag heeft dus baat bij flexibel
onderwijs. Door bijvoorbeeld onderwijs in modules, studeren op afstand of het variëren
van het studietempo kunnen studenten hun opleiding inrichten op basis van hun eigen
ritme en energieniveau. Uitzonderingen in de leerroute zijn daardoor steeds
minder nodig. Flexibel onderwijs is dus ook inclusief onderwijs!
Studierendement stijgt
Studenten met een extra
ondersteuningsvraag lopen vaker studievertraging op en vallen vaker uit dan andere
studenten. Flexibel onderwijs vergroot de mogelijkheden voor deze groep studenten
en het verhoogt daardoor hun kansen om een opleiding succesvol af te ronden. Het
heeft dus een positieve invloed op het studierendement. Een onderwijsinstelling
kan zich dus onderscheiden met flexibel onderwijs en daarnaast een positieve
maatschappelijke invloed hebben.
Hoe staat het ervoor in Nederland? Doe mee aan de
peiling
Stichting CINOP en
Expertisecentrum handicap + studie hebben het initiatief genomen tot een
landelijk onderzoek onder bestuur en directie van onderwijsinstellingen. Met de
Spiegel op Flexibel Onderwijs onderzoeken we hoe zij anticiperen op de
veranderde wensen van de arbeidsmarkt en de verschillende doelgroepen. En hoe flexibilisering
kan bijdragen aan het inspelen op deze veranderingen. Is dit vraagstuk ook voor
uw onderwijsinstelling relevant?
Als deelnemer
krijgt u inzage in de resultaten en kunt u leren van andere organisaties. Heeft
u vragen over inclusief of flexibel onderwijs in het algemeen of deze peiling
in het bijzonder? Neem dan vrijblijvend
contact op.