Overzicht blog

21e eeuwse vaardigheden, de hype voorbij

21e eeuwse vaardigheden, de hype voorbij

Door:Sara van Kesteren | Gepubliceerd op 3 mei 2016 | Aantal reacties: 0

Sinds dat het onderwijs haar stoffige imago aan het verliezen is en de docent er weer toe doet, zijn daar ook ineens de onderwijshypes. Van natuurlijk leren tot een afkeer van het rendementsdenken en van de onderwijzer aan de macht tot studenten als partner in onderwijsontwikkeling. En anno 2016 hebben we het met z’n allen over de 21e eeuwse vaardigheden. Of voor wie nog hipper wil zijn: de 21st century skills.
e-Overheid en laaggeletterden

e-Overheid en laaggeletterden

Door:Christine Clement | Gepubliceerd op 15 september 2015 | Aantal reacties: 0

Van 8 tot 17 september is de Literacy Week gevierd. In heel Europa worden activiteiten uitgevoerd om laaggeletterdheid onder de aandacht te krijgen. Een goed moment om te bezien wat laaggeletterdheid in Europa én dichter bij huis –in Nederland- betekent.
De kinderen van de schoenmaker lopen op sloffen

De kinderen van de schoenmaker lopen op sloffen

Door:Wouter Smit | Gepubliceerd op 7 april 2015 | Aantal reacties: 0

03 april 2015 - ‘The shoemaker’s kids walk barefoot’. In het Nederlands wordt dit meestal verbasterd tot: ‘de kinderen van de schoenmaker lopen op sloffen’. Het is één van mijn favoriete spreekwoorden in de context van organisatiekunde, zeker bij de keuze van partijen om zaken mee te doen. Een toelichting.
Over Bildung, verbeelding en meesterschap

Over Bildung, verbeelding en meesterschap

Door:Jos van Zwieten | Gepubliceerd op 26 maart 2015 | Aantal reacties: 0

'Practice what you preach​' tijdens de management conferentie van CVI
Klikken en scrollen: het nieuwe lezen?

Klikken en scrollen: het nieuwe lezen?

Door:Marianne Driessen | Gepubliceerd op 25 februari 2015 | Aantal reacties: 0

Heeft u vanochtend de krant gelezen? En kreeg u zwarte vingers of las u uw dagelijkse nieuws op een beeldscherm of een I-pad? Bijna dertig geleden deden de eerste computers hun intrede en nu zijn ze niet meer weg te denken. Wat betekent dat voor onze leesvaardigheden?
Wij streven juist niet naar een sterke cultuur

Wij streven juist niet naar een sterke cultuur

Door: | Gepubliceerd op 9 februari 2015 | Aantal reacties: 1

'Hoe creëer je een sterke cultuur?' Als ik voor een groep managers spreek kan ik mijn klok er op gelijk zetten dat ik deze vraag voor mijn kiezen krijg. Veelal kaats ik deze vraag terug.
Historisch besef (het boekje van Ben)

Historisch besef (het boekje van Ben)

Door: | Gepubliceerd op 28 januari 2015 | Aantal reacties: 0

Op 26 januari 2015 nam Ben Rijgersberg afscheid van de SBB, waar hij de laatste jaren als directeur/kwartiermaker met gedrevenheid werkte aan de vorming van de nieuwe uitvoeringsorganisatie die de wettelijke taken van de Kenniscentra heeft overgenomen.
Mag ik zolang die van u lenen?

Mag ik zolang die van u lenen?

Door:Wouter Smit | Gepubliceerd op 11 december 2014 | Aantal reacties: 0

Aangeleerde afhankelijkheid is een ‘state of being’ die veel risico met zich meebrengt, betoogt CINOP consultant Wouter Smit. Oplossingen voor het activeren van teams zijn mogelijk door aandacht te hebben voor de oorzaken.
Hoe ijk je een moreel kompas?

Hoe ijk je een moreel kompas?

Door: | Gepubliceerd op 27 oktober 2014 | Aantal reacties: 1

Het ‘moreel kompas’ is een bekend maar nog abstract begrip. Tijd om te verkennen hoe je dit instrument kunt toepassen, vindt Wouter Smit.
Zoeken

Socialize met CINOP

Twitter
Facebook
Linkedin
CINOP blog
You Tube