In de afgelopen jaren is het
onderwijsteam in het mbo een steeds centralere en autonomere rol gaan spelen.
Teams zijn in toenemende mate zelf verantwoordelijk voor niet alleen de
kwaliteit van het onderwijs, maar ook van de kwaliteitszorgcyclus daaromheen.
Een mbo-onderwijsteam anno nu heeft een eigen visie, een eigen plan, en houdt
zelf de vinger aan de pols wat betreft voortgang, behaalde resultaten en
verbeterpunten van het eigen functioneren. Ook contacten met stakeholders en
het positioneren van de eigen opleiding is een verantwoordelijkheid van het
team.
Hoe ben je als team nu zeker ervan
dat je doet wat je moet doen? Dat je voldoet aan alle eisen en plichten die de
wet stelt? Hoe toon je dat aan? En wanneer is het voldoende aangetoond? En hoe
bouw je dit in in je pdca-cyclus?
CINOP
heeft een zelfevaluatie ontwikkeld voor onderwijsteams, waarin aan de hand van
stellingen alle eisen van het nieuwe inspectiekader worden getoetst.
Inhoud
In deze training gaat het team aan de slag met de
zelfevaluatie voor onderwijsteams van CINOP.
Deze zelfevaluatie is volledig ingericht in de lijn van het
nieuwe kader van de onderwijsinspectie dat vanaf augustus 2018 van start gaat.
De zelfevaluatie is opgebouwd uit stellingen die het onderwijsteam kan
beantwoorden met “ja” of “nee”. Bij het invullen van alle stellingen wordt de
volledige lading van het kader gedenkt. Ook kan men aan de indeling zien over
welk aspect van het inspectiekader het gaat.
Een voorbeeld:
OP2 Ontwikkeling en Begeleiding
1Begeleiding en informatie voorafgaand aan opleiding
-
De voorlichting stelt de student
in staat een passende keuze te maken.
-
Het onderwijsprogramma is tijdig
en voor aanvang van opleiding bekend.
De zelfevaluatie kan dienen als onderdeel van
de pdca-cyclus van het team. Bij het invullen van de stellingen vraagt het team
zich niet alleen af “is het in orde?” maar stelt altijd de bijbehorende vraag:
“waaruit blijkt dat?”.
Het invullen van de evaluatie geeft zodoende
niet alleen een beeld van de verbeterpunten van het team, maar leveren tevens
een totaalverantwoording van de onderwijskwaliteit en opbrengsten van het team,
waardoor de borging van de kwaliteit kan worden aangetoond.
Voor wie
is de training?
De training is bedoeld voor onderwijsteams in
het mbo.
Duur van de
training
De training duurt 1 dag.
Kosten
€ 2.000,- per dag / per groep (maximaal 15
deelnemers), btw-vrij.
Wat levert het
op?
Het doorlopen van de zelfevaluatie levert een
onderwijsteam het volgende op:
-
Het team is op de hoogte van de
eisen van inspectie.
-
Het team is op de hoogte van de
mate waarin het aan deze eisen voldoet.
-
Het team kan aantonen waarom het
(al dan niet) aan de eisen voldoet .
-
Het team heeft helder overzicht
van verbeterpunten.
-
Ieder teamlid is op de hoogte van
de stand van zaken van het team, zijn onderwijskwaliteit en de verbeterpunten.
-
Versterking van kwaliteitsborging
en kwaliteitscultuur van het team.
Werkwijze
Doordat het team gezamenlijk werkt aan het
invullen van de evaluatie, is het een mooi middel om de kwaliteitscultuur van
het team te versterken. Ieder teamlid is even weer aangescherpt over waar het
team staat, en wat het te doen heeft.
Nazorg
Na afloop evalueert de trainer met de
deelnemers het leerproces en de opbrengst. Een overzicht van alle evaluaties
wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever.
Bewijs van
deelname
Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname,
mits voldaan is aan het volgende:
-
De deelnemer is 100% aanwezig bij
de fysieke bijeenkomst.
Wellicht ook
interessant
Aansluitend bij kwaliteitszorg, het nieuwe
inspectiekader en onderwijsteams bieden wij ook aan: “Introductie nieuw
onderzoekskader inspectie”.
Informatie en aanmelding
Neem contact op met 073-6800800 of e-mail naar
cinopacademie@cinop.nl.